Studieopbouw Informatica
Tijdens de opleiding Informatica doe je ervaring op met verschillende programmeertalen en leer je alles wat je moet weten voor de ontwikkeling van (web)applicaties en software voor mobiele apparaten. In kleine teams van studenten, docenten, onderzoekers en professionals uit het werkveld, ga je aan de slag met actuele, real-life problemen.
In het eerste jaar leer je de verschillende aspecten van informatica kennen en leg je een stevige basis als Software Engineer. Je volgt een breed programma bestaande uit vier periodes, elk met een eigen thema. Je werkt in kleine groepen aan praktijkopdrachten. Gedurende het hele jaar word je ondersteund door je studieloopbaanbegeleider en docenten, die je helpen je professionele vaardigheden verder te ontwikkelen.
Periode 1 - Web development and Design
Werk aan je basis programmeervaardigheden in de module Web Development, waarin je de programmeertalen PHP en HTML/CSS onder de knie krijgt. Pas je nieuw geleerde vaardigheden toe in het project Web Development and Design, waarin de focus ligt op gebruikerservaring.
Periode 2 - Database Engineering
Leer de principes van het opzetten en onderhouden van een netwerk en installeer een webserver met een database binnen het project Database Application Management. Verdiep je in databasebeheer, met de nadruk op het ontwerp, de opzet en het gebruik van databases met SQL. Leer de basisprincipes voor het manipuleren en ophalen van gegevens en creëer een naadloze verbinding tussen een PHP-gebaseerde webapplicatie en een database.
Periode 3 - Project Battlebots
In deze periode zet je de eerste stap naar het programmeren van een software applicatie. Je leert object-georiënteerd programmeren met Java. We sluiten het spannende project BattleBots af met onze RaceDay, waarop jouw robot de strijd aangaat met andere robots.
Bekijk ook de sfeerimpressie van de Battlebot-race onderaan deze pagina.
Periode 4 - Project Innovate
Heb jij altijd al een goed idee gehad voor een app? Of wil je meer doen met het programmeren van hardware zoals robots en Raspberry PI's? In het project Innovate ga je zelf aan de slag met een project en krijg je de kans om je ideeën te realiseren. Je verdiept je verder in object-georiënteerd programmeren en legt een stevige basis als software engineer.
Vakken
Programmeren (HTML/CSS, PHP, Java, C, SQL) | Arduino, Raspberry Pi, ESP32 | UI/UX en front-end ontwikkeling | Computernetwerken | Cyber security | Mondelinge en schriftelijke communicatie | Onderzoek | Professionele vaardigheden
Periode 1 - Object-georiënteerd Programmeren 2
Je vergroot je kennis van Java en werkt aan een project met externe klanten, waarbij je object-georiënteerde programmeervaardigheden toepast. Tijdens deze periode leer je alles over ontwerppatronen, datastructuren en praktische implementatietechnieken.
Periode 2 - Data Processing
Leer complexe datasets interpreteren. Verdiep je in gegevensmanipulatie, -analyse en -visualisatie en krijg een uitgebreid inzicht in methodologieën voor gegevensverwerking. Ook tijdens deze periode werk je aan een project met een externe klant.
Periode 3 - Software Quality
Leer over testmethodologieën en technieken voor kwaliteitsborging en pas deze kennis toe om geweldige gebruikerservaringen te ontwikkelen. Ontwikkel je vaardigheden op het gebied van foutdetectie, debugging en softwareoptimalisatie om betrouwbare oplossingen te realiseren.
Periode 4 - App-ontwikkeling
Combineer innovatie en functionaliteit om intuïtieve en dynamische mobiele applicaties te creëren. Via hands-on projecten begeleiding van de vakdocenten leer je alles over UI/UX-ontwerp, integratie van front-end en back-end en cross-platform ontwikkeling.
Onderwerpen
Java | Software quality | Databases | Algoritmen | Data structuren | Testen | JavaScript | Onderzoek | Engels | Professionele vaardigheden | Organisatie processen | App ontwikkeling | Agile ontwikkeling
Stage
De eerste helft van het derde jaar loop je stage. Je gaat vijf maanden aan de slag bij een professioneel bedrijf van jouw keuze, in Nederland of in het buitenland. Je bent zelf verantwoordelijk voor het regelen van je stageplek. Je kunt bijvoorbeeld een stageopdracht uitvoeren op het gebied van app-ontwikkeling voor zakelijke doeleinden, monitoringssystemen, het implementeren van managementsystemen, het ontwikkelen van games, de ontwikkeling van bedrijfsportalen en nog veel meer!
Kennismanagement
In de tweede helft van je derde jaar staat het vak Kennismanagement centraal. Tijdens dit semester werk je aan een omvangrijk project voor een externe klant. Samen met je groepsgenoten ga je aan de slag, waarbij je de Scrum-methodiek hanteert om een softwareoplossing te realiseren. Deze aanpak zorgt voor een gestructureerde en flexibele manier van werken, waarbij je regelmatig overleg hebt met de opdrachtgever en het project in behapbare stappen verdeelt.
Gedurende het project pas je de modernste softwaretechnieken toe en integreer je je inzicht in organisatieprocessen. Jouw kennis van design patterns en IT-architectuur vormt de basis voor een doordachte en efficiënte oplossing. Je krijgt de kans om je theoretische kennis in de praktijk te brengen en te ervaren hoe softwareontwikkeling in een real-life setting verloopt.
Het vak Kennismanagement biedt je niet alleen de gelegenheid om je technische vaardigheden verder te ontwikkelen, maar ook om te leren werken in een teamomgeving. Door de nauwe samenwerking met je groepsgenoten en het gebruik van de Scrum-methodiek, verbeter je je communicatieve en projectmanagementvaardigheden. Dit vak geeft je de kans om jezelf uit te dagen en waardevolle ervaring op te doen in het realiseren van complexe softwareoplossingen voor externe opdrachtgevers.
Minor en afstuderen
Minor
In de eerste helft van jaar 4 volg je een minor naar keuze. Klik op het kopje 'Minoren' hieronder om meer te lezen over de minoren die wij vanuit de opleiding aanbieden. Je hebt ook de mogelijkheid om een minor bij een andere opleiding of hogeschool te volgen.
Afstuderen
Toon binnen een professionele omgeving aan dat jij klaar bent voor het echte werk. In deze laatste stappen laat je zien wat je de afgelopen jaren hebt geleerd en komen kennis en vaardigheden samen in de voltooiing van een afstudeeropdracht. Studenten voeren hun afstudeeropdracht uit op het gebied van verbeteringen ontwikkeling applicaties, gebruikerservaringen, automatisering van systemen en nog veel meer.
Vanuit de opleiding bieden we de volgende minoren aan:
Certified Ethical Hacking
NHL Stenden biedt als enige hogeschool in Europa de minor Certified Ethical Hacking aan. Wil jij leren hoe je bedrijven kunt helpen zich te wapenen tegen cyberaanvallen? In de minor Certified Ethical Hacking (CEH) leer je hoe je een (bedrijfs)netwerk en/of systeem kunt hacken, met als doel te leren hoe je het bedrijf kunt wapenen tegen deze aanvallen. CEH is een uitgebreid studie- en certificeringsprogramma dat zich bezighoudt met de nieuwste beveiligingsdrempels, geavanceerde aanvalstactieken en praktische real-time demonstraties. Nadat je weet hoe aanvallers te werk gaan, leer je om deze indringers tegen te houden en welke stappen je moet volgen om een systeem beter te beveiligen.
Secure Programming
De software development life cycle (SDLC) is cruciaal bij het ontwikkelen van applicaties. In de minor ga je onderzoeken hoe secure programming onderdeel gemaakt kan worden van de SDLC en welke technieken je kunt toepassen. In de minor ga je groepsgewijs een “secure” Android of iOS applicatie ontwikkelen.
Hack@Sea
Je gaat onderzoek doen naar maritieme cyber security. Mogelijke onderwerpen voor je onderzoek zijn bijvoorbeeld AIS Spoofing, Port Systems of Cyber Awareness van maritieme medewerkers. De opdracht wordt in de eerste week van de minor bepaald door jou en de onderzoeksgroep Maritime Cyber Security.
Wil je een dagje meelopen?
Wil je weten of deze opleiding bij je past? Meld je aan voor een Meeloopdag. Meelopen is alleen mogelijk van oktober tot juni.
Het onderwijsconcept van de opleiding Informatica
Design Based Education is het unieke onderwijsconcept van NHL Stenden. Zo ga je aan de slag met real-life vraagstukken, praktijkgericht onderzoek en innovatie. Zowel binnen als buiten de hogeschool werk je samen met de medestudenten, docenten en onderzoekers. Je leert door te doen en te reflecteren.
Lees meer over ons onderwijssysteem
Internationale mogelijkheden
Bij NHL Stenden kun je een internationale ervaring en interculturele vaardigheden opdoen. Je kan namelijk kiezen om een deel van je studie, kort of langer, in het buitenland door te brengen bij een van onze partnerinstellingen voor hoger onderwijs. Ook biedt ons wereldwijde netwerk mogelijkheden voor online samenwerking met internationale studenten van onze partnerinstituten aan relevante projecten en casestudy's.
X-Honours
Wil jij naast je studie nóg meer uit jezelf halen? Wil jij samen met studenten van andere opleidingen werken aan verrassende opdrachten uit het werkveld? Geef dan een boost aan jouw studie met ons excellentieprogramma X-Honours!
Onderwijscatalogus
Sfeerimpressie Battlebot race
In de derde periode van het eerste jaar gaan studenten in teams met hun robot deelnemen aan een estafette race. Elk team programmeert hun eigen robot zodat deze zelfstandig één van de drie onderdelen kan volbrengen en het "stokje" doorgeeft aan de volgende robot. Het team dat het snelst alle drie de taken succesvol heeft voltooid is de winnaar.
Is dit de opleiding die je zoekt?
Ben je er van overtuigd dat deze opleiding bij je past? Schrijf je dan direct in, of kies een van de overige opties als vervolgstap!