Studenten International Tourism Management winnen Visitor Management challenge

woensdag 15 juli 2020

Visitor Management is een nog urgentere uitdaging geworden door de COVID-19-pandemie. Om veilig toerisme in Nederland weer mogelijk te maken met social distancing als een van de belangrijkste randvoorwaarden, ontwikkelde de UNWTO Students League Nederland een challenge rondom Visitor Management. De Visitor Management challenge daagt studenten uit om in drie weken tijd baanbrekende innovaties en ideeën voor de toerisme-industrie in Nederland te ontwikkelen om bezoekersstromen in steden en regio's te managen. De app GemQuest kwam als winnaar uit de bus.

Winnaar Visitor Management challenge: GemQuest

Annemiek Schuitema, student International Tourism Management, reageert namens het winnende team: “De UNWTO Students League is een uitgelezen kans om onze opgedane kennis in de praktijk te brengen. We hebben kunnen aantonen dat we out-of-the-box kunnen denken en binnen drie weken met gezamenlijke creativiteit een ruw idee om kunnen zetten in een haalbaar businessplan. We zijn erg dankbaar dat we via NHL Stenden zo’n kans krijgen. We zijn erg trots op wat we als team hebben bereikt.”

GemQuest is een augmented reality-game waarmee gebruikers geanimeerde ‘hidden gems’ kunnen vinden via de camera op hun telefoon. Door de GemQuest-app te openen wordt de locatie van de gebruiker herkend en de camerafunctie op een heatmap geeft realtime informatie over de drukte op een bestemming. De zogenaamde ‘hidden gems’ in de buurt van de gebruiker worden als groen (wat ‘niet druk’ betekent) gemarkeerd op de heat map. Het bezoeken van een ‘gem’ levert punten op die ingewisseld kunnen worden voor digitale vouchers om te besteden bij lokale attracties of horeca. Bovendien geeft de game suggesties voor (alternatieve) activiteiten als de gebruiker in een drukke omgeving verblijft. Het wordt aangeraden dat het beheer en onderhoud van de app ondergebracht wordt bij een centrale organisatie. Elke functionaliteit is verder uitgewerkt in een implementatieplan. ‘’Gebaseerd op het wereldwijd succesvolle spel ‘Pokémon Go’, combineert GemQuest het aspect van entertainment met Visitor Management als een toekomstbestendig hulpmiddel dat niet alleen in corona-tijd gebruikt kan worden’’, aldus de bedenkers van de oplossing.

De oplossing is door de jury beoordeeld als out-of-the-box, omdat de app gasten probeert te verleiden. De oplossing is zowel praktisch als theoretisch en in de uitwerking goed onderbouwd. De manier waarop nagedacht is over het positief beïnvloeden van menselijk gedrag, is innovatief. Daarnaast is de oplossing via de juiste kanalen direct te implementeren. Het winnende team van Nina Bittner, Johanna Tyska, Annemiek Schuitema, Jan Hoffmann, Lea Richter en Bonne Noorman won een sponsorprijs vanuit Kennisnetwerk Destinatie Nederland en vanuit UNWTO een professionele privilege met toegang tot een internationaal netwerk in de publieke en private sector.

De jury werd vanuit UNWTO voorgezeten door Alessandra Priante, Directeur Regional Department for Europe en Lucy Garner, Senior Expert Education. Vanuit Nederland hebben Evelyn Borgsteijn (Directeur), Wendy Weijdema (Manager Strategie & Research) beiden van MarketingOost en Anouk van Eekelen, Directeur Destination Development van NBTC Holland Marketing deelgenomen in de jury.

Sector en onderwijs werken aan verduurzamen en innoveren

Er staat een nieuwe groep ambitieuze studenten klaar die de sector kunnen helpen met het creëren van oplossingen voor de vele uitdagingen waarmee de sector nu wordt geconfronteerd. Zo kwam het team Ladies For Innovative Travel Solutions, NHL Stenden, dat op de derde plaats eindigde met een suggestie voor een VIP Experience, een nieuwe service en methode voor Visitor Management uitgegaan van een VIP package. De UNWTO Students League Nederland is een samenwerking van UNWTO, CELTH, Hogeschool Saxion, Breda University of Applied Sciences en NHL Stenden Hogeschool. Kennisnetwerk Destinatie Nederland is als netwerk van 70 bestemmingsmarketing & -managementorganisaties (DMO's) in Nederland, de opdrachtgever van de challenge.