Student Integrale Veiligheidskunde onderzoekt #metoo in online games

Op je zesde uitgemaakt worden voor bitch. Tijdens het gamen alsmaar hoer naar je hoofd geslingerd krijgen of vrouwonvriendelijke opmerkingen als ‘ga terug naar de keuken’. Voortdurend geteabagd worden, wat betekent dat een tegenspeler in een online spel met het kruis van zijn eigen personage boven jouw gezicht gaat hangen. Het gebeurde de vrouwelijke gamers die Iris van Kuik (24) uit Leeuwarden onlangs interviewde voor haar afstudeeronderzoek naar #metoo in de gamewereld, oftewel vrouwonvriendelijk gedrag tijdens online multiplayer videogaming. Van ongewenste versierpogingen (goodmorning babycakes xxx) tot seksistische haatuitingen, meisjes en vrouwen krijgen via hun headset en de chatfunctie heel wat naar hun hoofd geslingerd door voor hun onbekende, mannelijke tegenspelers. Hoe anoniemer de omgeving, hoe meer misogyn gedrag. ,,Dit wordt ook wel online disinhibitie genoemd: online worden bepaalde dingen gezegd en gedaan die offline worden nagelaten. Het openlijk bekritiseren of seksualiseren van vrouwen lijkt daardoor binnen games meer voor te komen dan in een rechtstreeks offline contact tussen mensen. Dit geldt vooral als de ander in een game een onbekende speler is, een zogenaamde random player.’’

Uit alle gesprekken die de student Integrale Veiligheidskunde aan de Thorbecke Academie had, blijkt dat vrouwenhaat in videogames, cybermisogynie genoemd, veelvuldig voorkomt. ,,Of vrouwen worden genegeerd tijdens het spel of ze worden seksistisch of gewelddadig bejegend.’’ En het erge is, vindt Van Kuik, dat veel vrouwen hier aan gewend zijn geraakt. ,,Ze hebben er van jongs af aan mee te maken''.

Afbeelding
Artikel metoo

Lees hier het volledige artikel van José Hulsing in de Leeuwarder Courant