Gamedevelopment & 3D

Je houdt je bezig met het ontwerpen van het idee, de artistieke inhoud en vormgeving van visualisaties of games, zodat je dit ook later in je eigen praktijk op kleine schaal weet toe te passen. Ook kun je je ontwikkelen op een expertise zoals animatie, 2D of 3D design, concept art, programmeren, storytelling en game design. 

Kenmerken

Startmoment

  • Februari
  • September

Locatie

  • Leeuwarden

Taal

  • Nederlands

EC's

  • 30 EC's

Type minor

  • Voor alle hbo-opleidingen

Interessegebied

  • Communicatie en media
  • ICT

Inhoud van de minor

In de minor wordt gewerkt volgens methodes die veel worden gebruikt in de creatieve industrie: SCRUM en Design Thinking. Regelmatig komen er professionals langs die niet alleengastcolleges verzorgen, maar ook advies en feedback geven op je proces en je persoonlijke ontwikkeling. 

In de minor heb je veel zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd is het een hechte community van studenten en docenten die altijd voor elkaar klaar staan. Gezamenlijk leren we veel over diverse onderwerpen zoals: prototypes, 2D design, concept art, 3D design, programmeren, augmented- en visual reality (AR/VR), storytelling, world building, etc. 

Opzet van de minor

De opleiding CMD is voltijd, waarmee wordt uitgegaan van 40 studie-uren per week. Een semester in de minor GD3D bestaat uit twee periodes met elk een beoordelingsmoment waarin 15 EC behaald kunnen worden. Over het gehele semester is de norm dus 30 EC. De eerste periode wordt ingericht als verkennende periode van de projecten welke aangereikt worden door partners van de opleiding. Deze partners zijn bijvoorbeeld bedrijven en gemeentelijke instanties. Studenten werken in teams aan deze projecten. In de tweede periode zal een team een opdracht kiezen om verder uit te werken tot een prototype. 

  De student formuleert in overleg met zijn mentor zijn eigen leerdoelen voor de periode welke aansluiten op de door de student gekozen opdracht en zijn persoonlijke ambities. Ook biedt de minor ondersteuning bij het zoeken naar een geschikte stageplaats voor de student.  De minor geeft aanbevelingen in literatuur, maar de student dient zelf zijn studie en literatuur af te stemmen op zijn doelstellingen.

Toetsing

Individuele assessments, waarbij je je gemaakte producten en het proces wat je doorlopen hebt gebruikt als bewijsmateriaal voor het aantonen van je competenties. Competenties zijn van te voren beschreven in het POP in overleg met vakdocenten en mentor.   

Doelgroep

Enige affiniteit met 3D vormgeving en game development is prettig, maar niet noodzakelijk.   

Vragen?

Heb je vragen over deze minor? Stel ze via het online formulier.